Stěží je označení, které vyjadřuje, že jde něco s obtížemi. Slovo vzniklo spojením předložky s a podstatného jména tíha. V sedmém pádě s těží -> stěží. Jedná se tedy o spřežku.
Pravopisně SPRÁVNĚ je stěží
Ve všech případech je pravopisně správně varianta stěží. Naopak podoba ztěží je ve spisovné češtině nepřípustná.
Pozor si dejte na slovo, které vypadá trochu podobně – ztěžka.
Opět se ukazuje, že čeština je velice složitý jazyk. Ve slovní zásobě najdete všelijaké chytáky a složitosti. Jestli si s nimi nevíte rady, nezoufejte. Podívejte se na náš web. A budete psát bez chyb!
Příklady SPRÁVNÉHO užití slova stěží:
Česká hokejová reprezentace na MS 2019 v Bratislavě jen stěží postoupila do čtvrtfinále.
Stěží stihnu autobus, když pojedeš takhle pomalu.
Jsem tak tlustý, že si stěží vidím na špičky u bot.
Stěží mě doženeš, když poběžíme závod proti sobě.
Má nová přítelkyně umí steží uvařit pytlíkovou polívku.
Mám pocit, že na vysokou školu se dostanu stěží.
Stěží si vyděláš nějaké peníze, ale stejně investuješ do bitcoinu.
Stěží jsem někdy viděl většího idiota.
Na tréninku se nás sešlo stěží 5, ale na zápas by chtěl jet každý.
Stěží přečetl text v čítance, ale dnes je z něho špičkový spisovatel.
Stěží dostudoval základní školu.
Stěží splatil hypotéku a už si musí vzít úvěr na opravu střechy.
Libido! Někdo ho má moc vysoké, jiný nízké. Ale o co se vlastně jedná, a jak se takové slovo správně píše? Pravopisně správně je pouze tvar libido. Slovo libido je sice důležité, ale nepatří do vyjmenovaných slov po „B“ ani po „L“. Libido není ani žádná výjimka. Jediná správná možnost v českém jazyce je tedy tvar...
Nezapomeňte dnes dát každému, koho potkáte „high five“, je světový den placáků! Kdy se Světový den High Five slaví?Světový den High Five se slaví 21. dubna (21.4.).High FiveHihg Five (neboli placák) je pozdrav spočívající v plesknutí dlaní o sebe. Při tomto úkonu se využije celá dlaň – pět prstů. Jde o prostý pozdrav, kdy dvě...
Znáte rozdíl mezi slovem humus a hummus? Víte, jak se ta slova správně píší? Pak nemusíte číst dál. V opačném případě pozorně sledujte následující řádky. Vše stručně a jednoduše vysvětlíme! Začněme slovem humus, který je asi v České kotlině poněkud známější. Je to označení pro úrodnou půdu, která je tvořena souborem odumřelých organických látek rostlinného i živočišného...
Slovo antipatie je dosti nejasné svým pravopisem i významem. Proto si teď obojí vysvětlíme a příště už to nebudeme muset hledat na internetu. 🙂 Správně je antipatie Původ slova antipatie najdeme jako u většiny slov v latině, kde původní slovo neobsahuje žádné tvrdé y. Ačkoliv se tedy slovo vyslovuje jako [antypatyje], psát ho musíme s...
Mužské jméno Metoděj je odvozené z řeckého slova methodos, které můžeme přeložit jako způsob, metoda, zkoumání. Slovanská (česká) podoba jména Metoděj, která se nachází především v barokních textech, zněla Strachota (řecké Methodios bylo mylně přikloněno k latinskému metus „strach“ a přeloženo). Nejvýznamnějším nositelem jména je slovanský věrozvěst a hlavní patron Moravy, svatý Metoděj.Kdy slaví Metoděj...
Člověk, který je extrovert / extravert je přístupný podnětům, je komunikativní a snadno navazuje kontakt. Jedná se o pojem, která patří do oblasti psychologie. Správně je extrovert i extravert Možná to někoho překvapí, ale v tomto případě čeština považuje za korektní tvar extrovert i extravert. Jedná se o takzvané dublety, takže je možné jednotlivá slova libovolně...
Pochází z malé vesničky Čeladná v Moravskoslezském kraji. Věnuje se marketingovým aktivitám ve společnosti, která spravuje jeden z největších internetových obchodů u nás – Parfums.cz. Je ženatý. Mezi své koníčky řadí zejména cyklistiku a plavání. Přibližně tak by se dal charakterizovat Radek Ondrašík. Marketingový ředitel společnosti Internet Shop s.r.o. Pracujete pro eshop Parfums.cz. Na trhu...
Nezřídka mi v emailové schránce skončí zpráva (čti spam), který obsahuje na konci podpis s kouzelnou formulí zvanou CEO. Mrknu na jméno daného nebožátka, podívám se na telefon, checknu název firmy…
Víte, jak se správně píše tento asijský stát? Korea – správná varianta a jediná přípustná v českém jazyce.Koreja – ačkoliv někdo vyslovuje Koreja, píše se jinak – tedy bez j.Jsou zde ale i výjimky ve skloňování tohoto státu, které si hned ukážeme.Skloňování slova KoreaKorea je rodu ženského a skloňuje se podle rodu žena.1.pád – Korea2.pád...
Určitě už jste slyšeli něco o tom, že slova jako dezinfekce se dříve psala ne se z, ale se s. Dnešní pravidla se s takovými slovy vypořádala různými způsoby – u některých slov jsou povoleny obě varianty, u některých pouze jedna. A jak je to konkrétně s desinfekcí / dezinfekcí? Například Internetová jazyková příručka uvádí sice pouze...
Ženské jméno Gita je latinského původu. Jde o zkrácenou verzi jména Margita, které znamená perla. Gita má též indický původ, vykládá se jako píseň v sanskrtu. Gita v keltském jazyce znamená ušlechtilý člověk. Kdy slaví Gita svátek?Gita slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 10. června (10.6.).Domácí podoby jména GitaGitka,Gituška,Gitečka.Gita a statistikaKolik žije v ČR GitK...
K optimalizaci těchto webových stránek a služeb používám soubory cookie.
Funkční
Vždy aktivní
Funkční cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Statistické cookies umožňují webové stránce sbírat a analyzovat informace o chování návštěvníků, například kolikrát byla stránka navštívena, jaké stránky byly nejvíce prohlíženy nebo z jakých regionů přicházejí návštěvníci. Tímto způsobem pomáhají majitelům webových stránek optimalizovat obsah a zlepšit uživatelskou zkušenost.
Marketing
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.