Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Světový den zvýšení povědomí o autismu

Světový den zvýšení povědomí o autismu

Na 2. dubna připadá Světový den poruzumění autismu či zvýšení povědomí o autismu. Poznat ty, kteří jsou zainteresování k tomuto dni není těžké, neboť mnoho společností po celém světě v tento den osvěcují své budovy modrý světlem jako známku podpoření vyrovnání se s autismem. Autismus je nemoc, která se projevuje hned v ranném dětství a touto nemocí trpí v České republice více než 50 tisíc lidí. V posledních letech je na tuto nemoc kladen velký důraz a proto i mnoho organizací po celém světě dělají kampaně s cílem např. integrace autistických dětí do běžných škol.

Kdy se Světový den zvýšení povědomí o autismu slaví

Světový den zvýšení povědomí o autismu slaví se slaví 2. dubna (2. 4.).

Vyhlášení se Světového dne zvýšení povědomí o autismu

V roce 2008 se členové OSN jednomyslně shodli na tom, že 2. duben vyhlásí Světovým dnem porozumění autismu. V souladu s Mezinárodní konvencí o právech lidí s postižením tento den slouží především pro zdůraznění faktu, že je třeba zkvalitňovat život lidí s autismem, aby mohli vést smysluplný a důstojný život.

Tento den se lidé na celém světě zapojují do osvětových kampaní. Většinu akcí spojuje modrá barva. Proč modrá? Modrá je barvou komunikace a sebevyjádření, což je jedna z oblastí, ve které mají lidé s autismem největší potíže.

Jak se Světový den zvýšení povědomí o autismu slaví

V tento den se řada budov po ČR nasvítí modrou barvou v rámci akce Česko svítí modře, kterou pořádá organizace Naděje pro autismus už osmým rokem. Lidé s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) tvoří zhruba 2 procenta celosvětové populace, celkem se jedná asi o 148 milionů lidí. Jen v České republice žije s autismem odhadem 200 tisíc občanů. Podle organizátorů symbolizuje modrá barva, kterou pro nasvícení budov zvolili, komunikaci, jež je tak zásadní pro mezilidské porozumění.

Autismus

Autismus je vývojová porucha, projevující se abnormální sociální interakcí, stálými opakujícími se vzorci chování a narušenými komunikačními schopnostmi. Objevuje se před třetím rokem věku. Patří mezi poruchy autistického spektra (PAS).

Příčiny autismu jsou neznámé, většinou se má za to, že za poruchami autistického spektra patrně stojí kombinace genetických předpokladů a dalších faktorů.

Termín autismus vymyslel a poprvé použil švýcarský psychiatr Paul Eugen Bleuler v roce 1911 podle řeckého slova pro „sám, já“, aby popsal obtíže schizofreniků při komunikaci s druhými lidmi.

Příznaky autismu

Schopnosti a chování různých autistických jedinců se navzájem velmi liší a různí lékaři často mohou dospět k různým diagnózám. Smyslové vnímání autistů je oproti ostatním lidem odlišné a na určité podněty proto mohou reagovat jinak. Ve stupni postižení smyslového vnímání jsou velké rozdíly.

Sociální vývoj

Obyčejně jsou děti od časného věku společenské bytosti – navazují oční kontakt, otáčejí se ke zdroji zvuků, uchopují prst a usmívají se. Už ke konci prvního roku života jsou u dětí pozorovatelné všechny základní emoce, což souvisí se zráním nervového systému. Naproti tomu většina autistických dětí dává přednost předmětům před obličeji a má obrovské potíže při učení se běžné každodenní mezilidské interakci. Už během prvních měsíců života často vypadají, že jsou lhostejní k druhým lidem, protože se vyhýbají očnímu kontaktu a nekomunikují tak často jako ostatní děti.

Autistické děti se často zdají dávat přednost samotě před společností a mohou reagovat pasivně na objímání a mazlení. Později zřídka hledají útěchu od druhých a neodpovídají normálním způsobem na projevy hněvu či náklonnosti ze strany rodičů. Výzkumy ukázaly, že ačkoliv autistické děti mají své rodiče rády, projevy této náklonnosti mohou být neobvyklé a je obtížné je interpretovat. Rodiče, kteří se těší na radosti mazlení a hraní, jsou často zmateni i zdrceni tímto neočekávaným chováním.

Sociální odcizení jedinců s autismem může být natolik intenzivní, že mnoho z nich udává, že mají imaginární přátele, nebo si vytváří imaginární světy a scénáře. Navazování a udržování přátelství ve skutečném životě je pro ně často velice obtížné, objevují se tak příznaky sociální fobie.

I když ne všichni, většina autistů nedokáže zcela regulovat své jednání. To může mít podobu slovních výbuchů, které jsou neadekvátní situaci, nebo také sebezraňujícího chování. Autisté typicky preferují neměnné rutiny a stálá prostředí a mohou reagovat negativně na jejich změny. Nejsou neobvyklé projevy agresivity, sebestimulační chování ani přílišné stáhnutí se do sebe v obtížných situacích.

Smyslové vnímání

Velmi časté jsou příznaky shodné se symptomy u dysfunkce smyslové integrace, např. nadměrná nebo naopak nedostatečná citlivost na doteky, zvuky či pohyby, tělesná neobratnost, sklon k snadnému rozptýlení, impulzivní tělesné nebo verbální jednání, abnormálně vysoký nebo naopak nízký stupeň aktivity, obtíže při učení se novým aktivitám, potíže při přechodu z jedné situace do druhé, sociální a emocionální problémy, opožděný vývoj řeči či motorických schopností.

Jedním častým příkladem jsou obtíže se sluchem, kdy autistický člověk může mít potíže slyšet a rozumět ostatním v hlučném prostředí, například ve větším davu na oslavách. Kolem druhého roku věku lze také u autistických dětí vypozorovat, že se častěji dívají na ústa svých maminek namísto do jejích očí. To lze vysvětlit vyšší mírou vyhledávání spojitosti mezi pohybem úst a řečí.

Kromě toho někteří autisté vnímají za určitých okolností vjemy prostřednictvím tzv. synestezie – vjem přijatý jedním smyslem je interpretován i jako vjem jiného smyslu, např. hudbu vnímá nejen jako zvuk, ale i vizuálně v tvarech nebo barvách. Samotnými autisty je tato vlastnost často ceněna, zejména v umělecké sféře.

Problémy s komunikací

Do tří let věku zdravé děti ovládnou řeč. Už okolo prvního roku batole říká první slova, otáčí se při zaslechnutí svého jména, ukazuje, když chce hračku, a jasně odmítá, když něco nechce. U autistů je řečový vývoj odlišný. Někteří zůstanou němí po celý život, s různým stupněm gramotnosti. Komunikace jinou formou, např. obrázky, posunky nebo písmem pro ně může být mnohem přirozenější. Některé autistické děti v prvním měsících normálně žvatlají, ale brzo poté přestanou. U jiných může být vývoj řeči opožděn, někdy až do období dospívání. Nicméně neschopnost mluvit neznamená nedostatečnou inteligenci. Při vhodných podmínkách mohou někteří mluvit celé hodiny.

Některé děti mohou mít vývoj řeči jen slabě opožděn, nebo dokonce i předčasný a mohou mít neobvykle velký výrazový slovník, nicméně mají velké potíže udržet běžnou konverzaci. Často vedou monolog na své oblíbené téma a nedávají ostatním možnost komentovat. Když hovoří s jinými autisty, často vedou střídavé monology. Tak jako normální lidé mají potíže s chápáním autistické nonverbální komunikace, intonace a výrazů, stejně i autisté obtížně rozumí normálním lidem. Autistické chápání jazyka bývá velmi doslovné, normální lidé většinou hledají skrytý význam v tom, co autisté říkají, a očekávají od nich naopak pochopení těchto skrytých významů ve své řeči.

Autistická gesta, mimika a pohyby mohou být snadno pochopeny jiným autistou, ale jen obtížně jinými lidmi. Intonace hlasu je u autistů typicky velmi subtilní a normálnímu člověku připadá značně monotónní až strojová. Některé autistické děti s dobrými řečovými schopnostmi nekomunikují na své věkové úrovni, ale mluví jako malí dospělí.

I když autisté vypadají fyzicky normálně a mají dobrou svalovou kontrolu, mohou se odlišovat neobvyklými repetitivními (stále se opakujícími) pohyby, označovanými jako sebestimulace. Ty mohou být na první pohled nápadné nebo subtilnější. Někteří autisté dlouhou dobu opakovaně pohybují rukama nebo prsty na nohou, jiní náhle ztuhnou v pohybu. Jako děti mohou trávit hodiny seřazováním autíček a vláčků určitým způsobem, místo aby je používaly k normální hře. Pokud někdo náhodou pohne s těmito hračkami, autistické dítě se může velice rozčílit. Autistické děti často potřebují a vyžadují absolutní stálost svého prostředí. Malá změna v rutině pro ně může být velmi rušivá. Autisté často mají trvalé intenzivní nutkavé záliby. Například mohou být posedlé hledáním všeho o počítačích, majácích nebo jízdních řádech. Často projevují velký zájem o jazyková, matematická a vědecká témata. Repetitivní chování se může vztahovat i na řeč, součástí denní rutiny může být opakování jednoho slova nebo fráze.

Inteligence a mentální retardace

Historické statistiky vypovídaly, že mezi autisty je až 75 % pacientů s různým stupněm mentální retardace. Tato hodnota dnes již neplatí zejména proto, že v posledních letech je nově diagnostikováno mnoho případů Aspergerova syndromu (i mezi dospělými) a tito pacienti mají inteligenci normální nebo vysokou, někdy až v pásmu geniality. Tato vysoká inteligence však ani dospělým autistům nemusí zajistit plnohodnotný život, protože mnoho z nich vzhledem k potížím zejména v sociální komunikaci selhává v běžných každodenních situacích. Přesto se řada z nich úspěšně začlení do společnosti tam, kde jejich nedostatky nejsou nápadné a kde naopak mohou využít své přednosti (smysl pro detail, vytrvalost, loajalita, jednostranná hluboká specializace…).

Typy autismu

S autismem se může pojit široká škála komorbidit, které jsou často mylně zaměňovány za projevy autismu. Autismus sám o sobě nemá žádné zjevné vnější projevy nebo znaky. Mezi typické znaky autismu je však často řazeno již zmíněné sebestimulační chování, nejčastěji označované jako stimming. Toto chování má regulační charakter a může nabývat velmi nenápadných forem, jako je zaměstnávání rukou točením propisky nebo spinneru, až po velice výrazné projevy, mezi které patří i agrese nebo auto-agrese (sebepoškozování).

Dělení podle Světové zdravotnické organizace

Mezinárodní klasifikace nemocí ve verzi MKN-10 kóduje autistické poruchy takto:

  • Dětský autismus (F84.0)
  • Atypický autismus (F84.1)
  • Rettův syndrom (F84.2)
  • Jiná dezintegrační porucha v dětství (F84.3)
  • Hyperaktivní porucha sdružena s mentální retardací a stereotypními pohyby (F84.4)
  • Aspergerův syndrom (F84.5)
  • Jiné pervazivní vývojové poruchy (F84.8)
  • Pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná (F84.9)

Ženské jméno Lada má slovanský původ s nejasným významem. Jméno může být odvozeno od slova lad (pořádek), staročeského lada (dívka, panna) nebo srbochorvatského lada (manželka). V pohanském bájesloví se tak jmenovala bohyně krásy, lásky a manželství. Podobně znějící slova s podobným významem lze nalézt i v dalších jazycích, a to nejen slovanských. Kdy slaví Lada...
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Za mlada / zamlada se zdála tráva zelenější, rum silnější a holky prsatější. Minimálně s tím rumem to je pravda, protože měl dříve 40 %. Ale jinak to lidé s nostalgií přehání a s láskou vzpomínají i na zvěrstva komunismu. Ale zpátky k češtině. Pravopisně správně je za mlada i zamlada!Nutno podotknout, že oba tvary jsou rovnocenné. Jinými slovy....

Ženské jméno Sonja je jednou z variant jména Soňa, které je ruského původu, vzniklo zkomolením řeckého jména Sophia, které znamená moudrost. V česku se jméno vyskytuje také v podobě Sonia. Kdy slaví Sonja svátek?Sonja slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 28. března (28.3.).Domácí podoby jména SonjaSoňka,Sonička,Sunka,Sonka.Sonja a statistikaKolik žije v ČR SonjK 15. 3. 2022...

Ženské jméno Světlana je ruského původu. Jméno se vykládá jako světlá či jasná. Kdy slaví Světlana svátek?Světlana slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 20. března (20.3.).Domácké podoby jména SvětlanaSvětlanka,Světluška,Světluš,Světla.Světlana a statistikaKolik žije v ČR SvětlanK 14. 3. 2022 žije v České republice 3 895 lidí se jménem Světlana.Oblíbenost jména SvětlanaJméno Světlana je 241. nejoblíbenějším českým...

Antalya je zeměpisný název pro město i přístav na tureckém pobřeží. Původní název byl Attaleia podle pergamonského krále Attala II. ✅  Antalya – jediná správná varianta. Nelze si ji nijak zdůvodnit, prostě si ji musíme zapamatovat a psát ji jenom takto.❌ Antalia – nesprávná možnost, která není správně.Příklady správného užití slova Antalya:Rádi se vracíme do turistického letoviska Antalye v...

Brikety mohou mít různé tvary. Mohou vypadat jako válečky, kvádry nebo kostky. Ale o co se vlastně jedná? Jedná se o stlačený hořlavý materiál, který se obvykle spaluje v kotlech, krbech a kotelnách. Je to typ tuhého paliva, který vzniká slisováním nejrůznějšího hořlavého materiálu. Brikety z biomasy jsou navíc považovány za ekologický zdroj energie. Pravopisně správně je...

Při převádění slova den do množného čísla uděláte chybu jen stěží, sáhnout můžete po třech variantách. Nejčastěji se setkáváme s tvarem dny, nezmýlíte se ani s tvary dni a dnové. Problémem může být až následné spojení se slovesem. Co se týče tvaru dni, měli bychom mít na paměti, že ho řadíme k rodu mužskému neživotnému, proto ve...

Odjakživa bojuje s Pandami a Tučňáky. Nemá rád SEOmaty. A jeho zase moc nemilují SEO šamani z Webtrhu. Na kouzla příliš nevěří. Věří pouze v dobré SEO (protože SEO je dobro). Roky byl styčným důstojníkem pro SEO v Ataxu a HáJedničce – teď pracuje jako nezávislý profesionál. Nosí delší vlasy. Už jste poznali, o koho jde? No přeci...

Nemusíte mít problém s pravopisem ani gramatikou, abyste měli problém najít chyby v textu. Ani jejich cílené vyhledávání vám často nepomůže. Pokud se budete řídit následujícími tipy, už nebudete potřebovat internetový hledač chyb v textu ani korektora. Jedná se jen o doporučení, která fungují u mě a každý si samozřejmě musí najít, co mu nejvíce...
Načíst dalších 10 článků