Je to Pan učitel s velkým P. Používá moderní technologie. Nebojí se jít s dobou. Používá při výuce tablety. Tomáš šel tak daleko, že před pár lety sehnal přes sponzory pro každého svého žáka iPad. A dokonce pořádá přednášky pro učitele, kde jim ukazuje jak používat tablety v praxi. Snaží se praktikovat školu hrou. S pomocí nejmodernějších informačních technologií.
Ahoj Tomáši, kolik let už se živíš jako učitel? A na jakých školách jsi učil anebo aktuálně učíš?
Ahoj, je mi 32 let a jako učitel se živím 7 let. Po dostudování pedagogické fakulty jsem začal studovat JAMU, obor Dramatická výchova a poté jsem ihned nastoupil na Ostravskou univerzitu jako odborný asistent pro dramatickou výchovu. Tam jsem pracoval 2 roky. Poté jsem nastoupil do Ostravy – Nové Bělé na základní školu, kde učím dodnes.
Jestli se nepletu, tak učíš na základní škole. Kolik let je tvým dětem, které učíš?
V tomto školním roce budu třídní učitel ve třetí třídě. V páté ještě učím informatiku.
Jak jsi přišel na myšlenku, že začneš malé školáky učit za pomocí tabletů?
Začnu hodně zkraje. Můj otec prodával mobilní telefony. Odjakživa mě fascinovala tato technologie. Už jako mladší jsem měl svou “databanku” a s ní jsem si hrál. Viděl jsem v tom obrovské ulehčení práce. Nemusím nic zapisovat na papír, mám vše při ruce a hlavně rychle dohledatelné a přehledné.
Před pěti lety mi otec daroval (ač jsem se tomu velmi bránil – miloval jsem svůj Symbian 🙂 ) můj první iPhone. V té době jsem začal vyučovat na základní škole. Všiml jsem si, že děti iPhone zajímá a fascinuje. Pořád si jej chtěly půjčovat, zoomovat obrázky, fotit, prostě na něj “matlat”. Proto jsem jim tam nahrál některé matematické aplikace a žáci si mobil půjčovali na přestávku v domnění, že si hrají a přitom se učili matematiku. To mě zaujalo. Napadla mne “hloupá” myšlenka. Co kdyby měl každý žák svůj iPhone nebo iPod (v té době ještě iPady nebyly) a “hráli bychom si” občas na nich. Zjišťoval jsem na internetu, jak to chodí v Americe (už v té době byly školy, které iPody používali). Display mi připadal nakonec malý a necítil jsem ani jakoukoli podporu z vedení školy. Nechal jsem tedy tento nápad dozrát na později.
A to později bylo tehdy, když vyšel první iPad. V tu chvíli jsem si říkal, že to je přesně to, co bych využil, co by děti potřebovaly, co je může posunout ve vzdělávání úplně na jinou kolej. Sepsal jsem si tedy projekt, přišel za panem ředitelem s jasnou vizí (i cenovou) a ten mi odpověděl, že 250 000 opravdu nemá a ani by je nepoužil na takovéto IT zařízení. Nevzdal jsem se a obcházel jsem v okolí firmy, kamarády, rodiče dětí a nasbíralo se pár tisíc na 5 iPadů, které jsem pořídil do školy. Testoval jsem je, zkoušel jsem jejich (i svoje 🙂 ) možnosti. Později ještě přibylo dalších 5 iPadů. Pan ředitel viděl, že to myslím vážně a slíbil mi, že pro další rok nakoupí iPady do 1. třídy, kterou budu učit. A tak se taky stalo. A od té doby využívám tablety ve své třídě 1:1 – tzn. každý žák má svůj iPad.
Co na to v první fázi říkali rodiče? Podporovali tuhle tvou pokrokovou myšlenku? Nebo byli spíše proti?
iPady jsem využil při zápisu svých budoucích prvňáčků. Rodiče viděli, jak to děti baví, jak skládají slova, věty, poznávají tvary, kreslí, počítají. Proto jsem neměl problém s tím, že by byli proti. Podle mě to všichni podporovali – nebo jim to alespoň nevadilo.
Co na to děti? Byly nadšené z toho, že si můžou „hrát“ i ve škole? A když už jsem napsal hrát, tak je pro ně výuka spíše hrou? Nebo na žádné hraní není během vyučování místo?
Kolik stálo vybavit celou tvou třídu tablety? Jakou značku tabletů si vybral a proč?
Vybavení jedné třídy stálo (před třemi lety) 250 000. Koupili jsme 21 x iPady 2. generace + kufr na synchronizaci.
Proč iPady? V té době nic lepšího nebylo. Zkoušel jsem nějaké androidí tablety. Tam jsem nenašel téměř žádné pořádné edukační aplikace. Jelikož jsem měl jablíčkový telefon, tak jsem si vypůjčil svůj první iPad a ten mne nadchnul při prvním zapnutí. Byl (a pořád je) jednoduchý, logický, intuitivní, spolehlivý, a hlavně se dá stáhnout kvanta edukačních aplikací,.
Je podle tebe z dlouhodobého hlediska tablet s učebními aplikacemi dražším a lepším řešením než učebnice, které se musí s určitou pravidelností tisknout znova, děti je musí tahat neustále s sebou domů, zapomínají je, tzn. pak musí doma vše přepisovat apod.?
Tablet nemám jako plnou náhradu učebnice, je to o úplně jiném stylu učení. V mé třídě nadále využíváme učebnice. Určitě si ale dokážu představit, že jednou nebudou učebnice a k informacím se děti dostanou jinak (nejen skrze tablety).
Jak dlouho ti trvalo, než se ti podařilo přetavit tvou myšlenku v realitu, sehnat prostředky na nákup, naučit se s tabletem pracovat atd.?
Tato fáze mi trvala zhruba rok. Musíš si představit, že v té době nebyla u nás žádná škola, která by tablety využívala. Neměl jsem se o co opřít. Musel jsem si na vše přijít sám. Vše si sám prosadit také u vedení.
V jakém roce se ti dostal do rukou tvůj první tablet a při jaké příležitosti to bylo?
Na tuto otázku jsem odpovídal viz. “Kolik stálo vybavit celou tvou třídu tablety? Jaké značku tabletů jsi vybral a proč?”
Jak dlouho ti trvalo, než ses naučil ovládat tablet a pochopil, jaké všechny výhody svému uživateli přináší?
Když dáte do ruky iPad 4-letému dítěti, tak to pochopí za 5 min. Mne to trvalo ještě o trochu méně, protože jsem měl již iPhone, jehož ovládání je prakticky totožné. Otázka výhod … ? Abych řekl pravdu, tak já jako běžný občan bych si asi tablet nepořídil. Nepotřebu jej. Raději nějaký pořádný, lehký notebook s velkou výdrží. Nedokáži si představit, že bych tento rozhovor měl psát přes tablet.
Ale co se týká školního prostředí … Tam je to prostě senzační. Děti mohou v okamžiku pracovat. Nemusí používat myš (v 1. třídě je dotek prostě super). Mohu jednoduše sdílet jakékoli materiály. Aplikace v tabletech jim dávají okamžitou zpětnou vazbu, zda úkol splnili správně nebo špatně. Mají opravdu all in one. Mohou fotit, skládat hudbu, stříhat videa, číst knihy nebo je naopak tvořit, animovat … je toho opravdu moc. Myslím, že jednodušší bude, když se podíváš na stránky www.i-school.cz, kam píši své zkušenosti s využíváním tabletů.
A jaké výhody tedy vlastně přináší tablet oproti klasickým učebním pomůckám?
V naší třídě se tak nějak tablet stal klasickou učební pomůckou. A za to jsem rád. Není to již nic výjimečného, “božského”, ale je to zdroj informací, pracovní pomůcka, ale také zdroj zábavy. A výhody? Ty už jsem nejspíš shrnul v předchozích otázkách.
Učíš třeba děti v tak útlém věku i více používat selský rozum? A tedy učíš je nespoléhat jen na to, co se naučili, ale hledat také vlastní cesty a řešení u problémů?
Samozřejmě. Vychází to také z toho, že jsem vystudoval dramatickou výchovu a řešení problémů je jedna z klíčových dovedností. Snažím se, aby vyučování bylo hledáním vlastní cesty k dovednostem a k učivu. Nerad jim diktuji učivo. Snažím se být pouze “koordinátorem” jejich vzdělávání. A to se netýká pouze práce s tablety, ale celkového mého pohledu na výuku.
Jak ti třeba tví žáci posílají domácí úkoly? Mailem? Nebo ti je nasdílí?
Tady jsem asi na začátku měl více zdůraznit, že žáci pracují hlavně s klasickou učebnicí a papírem. Tudíž úkoly vypracovávají do sešitů. Občas pošlou mailem :-).
Učíš své žáky také používat email, hledat na internetu a další dovednosti, které se jim budou v pozdějším věku hodit?
Já je neučím primárně využívat maily, hledat informace na internetu apod.
Oni si vyfotili na tabletu fotku třídy a chtěli ji ukázat rodičům. Tak jsem jim ukázal možnost poslat to přes mail. Poslal jsem jim na mail pracovní list, tak si jej museli otevřít a poslat mi jej vypracovaný zpět. Tak se naučili používat mail. Nyní nám mail slouží jako “digitální portfolium”, kam si posílají veškerou svou práci, kterou ve škole na tabletech vytvoří.
Dostali za úkol, zjistit něco o motýlech, tak jsem jim nabídl internet a Google a oni najednou vyhledávali. Je to tak jednoduché. Narazili jsme taky samozřejmě na otázku pravdivosti, bezpečnosti, což neustále také řešíme.
Jak vlastně probíhá taková výuka na tabletech? Jaké aplikace jsou třeba v češtině dostupné pro tvé žactvo?
Na tuto otázku asi nejlépe odpovím svou webovou stránkou www.i-school.cz, kde se můžeš podívat na mou práci “téměř den po dni” od první třídy v sekci iPad ve výuce. Bylo by velmi zdlouhavé ti vše povyprávět.
Naposledy skládali svou vlastní hudbu.
V Prvouce vytváříme knihy, vyvozuji nové učivo
Už jste četli? Opička Pavel a klub Chapeau Rouge na Praze 1
V ČJ: Vyvozujeme nové učivo
Výukové aplikace do češtiny existují, ale nevyužívám je. Není potřeba. I do češtiny můžeš využít aplikace anglické, kde si sám vytváříš obsah. Například Move and Match, Book Creator, Bitsboard.
Jak dlouho už tablety používáš k výuce?
Tento rok to bude 4. rokem.
Pozoruješ třeba u žáků využívající tablety, že by si třeba hůře pamatovali látku? Mají třeba problémy s koncentrací? Nebo všímáš si jiných anomálií?
Nevšímám si žádných anomálií ani problémů. Nevím, na co tím narážíš. To se stává ???
Učíš třeba své žáky i tomu, co by měli dělat pro to, aby si neustálým civěním do displeje nekazili oči? Děláte třeba nějakou oční gymnastiku?
My do těch tabletů civíme tak 30 – 45 minut denně. Jsou i dny, kdy tablety nevyužíváme … opravdu :-). Oční gymnastiku neděláme.
Ovšem po jednom výživném fyzioterapeutickém semináři jsem se ovšem zaměřil na to, jak správně psát na tablet, jak u toho sedět, jak procvičovat prsty.
Pozoruješ třeba ty sám, že u dětí, které používají více tablety, tak dochází častěji k poškození zdraví či zraku (bolesti hlavy, hůře vidí atd.)?
Ne. Ale čte se mi na tom hůř než v knize. Je to pro oči náročnější.
Dá se využít tablet i pro výuku třeba postižených dětí (autisti)?
Používáš třeba k výuce také aplikace, k nimž žádná lokalizace neexistuje? Tzn. jsou tedy celé v anglickém jazyce? Jak na to reagují tví žáci? Zvládají to? Nebo jim dělá angličtina v tak útlém věku problémy?
Dělala ti někdy v tvém útlém věku problémy angličtina, když sis měl v DOSu spustit nějakou hru? Mně ne. Prostě to nějak šlo. A to byl DOS. Hráli jsme anglické hry, tak jsi to nějak pochopil. Jaký problém by měl nastat? To, že je tam šipka a u toho PLAY místo HREJ? Stejně děti v 1. třídě ještě neumí číst. To jsem nikdy nemusel řešit.
Jaké aplikace využíváš během vyučování?
Ajajaj, to je opravdu široká otázka. Aplikace, které využívám, najdeš na mých stránkách v sekci Aplikace pro iPad, kde mám popsané jejich konkrétní užití. Ale co patří mezi opravdu top 5, tak je to Book Creator, Move and Mach, Bitsboard, Math Board a v poslední době Garage Band.
Ty sám školíš dokonce i samotné učitele a ukazuješ jim, jak mají tablety využívat k efektivní výuce. Rovnou se tedy zeptám, co je přesně učíš? A existuje ještě nějaká škola, kde se používají tyto interaktivní pomůcky také v takovém hojném počtu jako u vás ve škole? Pokud ano, tak v čem nejčastěji dělají chyby učitelé, kteří vyučují podobným stylem jako ty?
V dnešní době se již tablety na školách objevují v hojném počtu. Většinou jsou to ovšem “tabletové” učebny, kam dochází více učitelů a žáků. Já využívám systém 1:1. Laicky řečeno: Žádné jiné třídě iPady nepůjčíme. Každý máme jeden 🙂
Příliš nerozumím další otázce. Ty znáš někoho, kdo dělá chybu při výuce tabletů? Proč by měly dělat chyby? Já možná taky dělám chyby.
A když už řešíme ty chyby, tak jakých nejčastějších chyb se dopouští zkušení i nezkušení učitelé na školách u nás? Co bys jim vytkl a proč?
Nechci nikomu nic vytýkat. To je jejich věc.
Tome, kdo je tvým učitelským vzorem a proč?
Je mi líto, ale nejspíš nemám svůj učitelský vzor.
A zkus si prosím vzpomenout ještě na jméno jednoho člověka, který měl největší vliv na tvůj osobní či pracovní život. A opět prosím zkus vysvětlit, v čem měl na tebe tak zásadní vliv. Děkuji.
Zásadní vliv na můj pracovní život měl můj otec, který mi daroval iPhone. A to nemyslím nyní jako žert. Kdybych se s tím přístrojem nesetkal, tak nejsem tam, kde jsem.
Práce učitele je velice náročná činnost, pokud ji člověk bere zodpovědně. Přesto je většinou dosti málo ohodnocená. Proč si myslíš, že tomu tak je?
Co znamená málo ohodnocená? Myslíš finančně? Nebo sociálně? Učitel, který vystuduje vysokou školu, má 20 tis. hrubého. Právník, který vystuduje má 15 tis. Kdo má dnes nástupní plat 20 tis? Jasně, mně nemohou stoupat platově výše.
Myslíš si, že aktuální systém ohodnocování učitelů nahrává tomu, že ti kvalitní jdou raději do soukromého sektoru, zatímco ti, kteří nejsou tak kvalitní, tak zůstávají? Nebo to není pravda?
To nevím. Minulý rok jsem byl finančně ohodnocen relativně dobře. Byly nějaké granty. Letos je to horší. Mám možnost pracovat – školit – ještě o prázdninách i mimo ně, tak si mohu něco přivydělat. Ale je určitě pravdou, že pokud má učitel schopnosti a nabídnou mu práci, která jej bude naplňovat za 2 x větší peníze, tak to musí přece vzít.
Tomáši, poslední otázka na závěr. Co bys přál českému školství? Co by se podle tebe mělo změnit, aby opět čeští učitelé získali zpět respekt, který mívali kdysi před lety, kdy byli brání za ty nejlepší vzdělance v zemi?
Aby byli bráni za nejlepší vzdělance v zemi, tak musí být asi nejlépe vzdělaní. Což se mi na pedagogické fakultě nepotvrdilo. Ale podle mě nikdo z učitelů nechce být považován za nejlepší vzdělance. Jenom mi jde o to, aby byla naše práce oceňována z řad dětí a rodičů (ředitel už nějakou tu odměnu občas hodí 🙂 ). Pokud já, jako učitel dělám práci, za kterou jsem oceňován, tak ji asi dělám dobře. Pokud ne, tak se musím nad sebou zamyslet.