Vlastimil Vávru: Ke kontaktním čočkám jsme se dostali takříkajíc náhodou

Hello 0

Vlasta-Vávru-Vasecocky-OptiscontK dnešnímu rozhovoru jsem si vybral Ing. Vlastimila Vávrů (věk schválně neuvedu, zkuste si jej tipnout podle fotky:-)). Jednoho ze zakladatelů eshopu VaseCocky.cz.

Ahoj Vlasto, na začátek se našim čtenářům trochu představ. Já tě sice už nějaký pátek znám, ale naši čtenáři nikoliv. Vezmi to hezky popořádku – co děláš, kde jsi studoval, ve kterém městě žiješ teď a tak :-).

Působím jako CEO (pozn. výkonný ředitel) ve firmě Maternia s.r.o. Provozuji eshop VaseCocky.cz. Během 4 let jsme se stali největším online prodejcem čoček v ČR a SR. Působíme úspěšně také v Rakousku a Německu. Celkový roční obrat přesahuje 100 mil. Kč. Jsem společníkem ve firmě Optiscont (samoobslužný prodej brýlí pomocí kiosků umístěných u očních lékařů). Vystudoval jsem ČVUT (fakulta strojní, obor spalovací motory)

Jak ti (ne)pomohlo studium později v podnikání?

Tak školu i zaměření jsem už uvedl:-). Obor spalovací motory byl na první pohled mimo dnešní uplatnění, ale já na ty roky vzpomínám moc rád. Naučil jsem se, že je možné se naučit úplně vše. Je to jenom otázka vůle.

Co jsi dělal před tím, než jsi začal podnikat, jak ses dostal k internetovému podnikání? Kdy a jak ses dostal k podnikání na internetu?

K internetovému podnikání jsem přičuchnul někdy kolem roku 1998. Než jsem začal podnikat, živil jsem se jako programátor (až do roku 2009). Pro klienty jsem pracoval jako kontaktor (byl jsem najímán přímo na konkrétní zakázky). Technologie, které jsem ovládal (a snad ještě stále trochu ovládám:-)), byly: PHP, Java, ActionScript, Lingo, C#, Javascript. Nikdy jsem nebyl nikde klasicky zaměstnán.

Stal jsi u zrodu jednoho z největších eshopů s kontaktními čočkami u nás. Jak jsi vlastně ty a tví společníci došli k tomu, že začnete prodávat právě čočky?

Ke kontaktním čočkám jsme se dostali takříkajíc náhodou. Ve stejném městě, ze kterého pochází můj společník, sídlila i firma, která měla velkoobchod s kontaktními čočkami. A tak jsme s nimi po nějaké době domluvili na užší spolupráci. Pro nás to byla obrovská výhoda do začátku. Nemuseli jsme totiž mít vlastní sklad. Po 3 měsících jsme si vzali úvěr a rozjeli naše podnikání naplno.

V čem je podle tebe eshop Vasecocky.cz jiný?
VaseCocky.cz se snaží být nejlepším eshopem ve všech ohledech. Průběžně analyzujeme potřeby zákazníků a díky vlastnímu programátorskému oddělení můžeme snadno implementovat úpravy, které se sice hodí jenom malému procentu lidí (a na první pohled to vypadá nerentabilně = stojí nás to čas a tedy i peníze). Ale nám to funguje. Teď třeba budeme zavádět opakovanou platbu kartou – člověk jednou zadá platební údaje a pak už je při další návštěvě nemusí vypisovat znovu, což zákazníkovi výrazně zpříjemní nakupování. Využije to odhadem asi jen 5% lidi, ale i presto to uděláme.

Jestli si pamatuji správně, tak jste expandovali do Německa a na další trhy. Jak se vám tam vedlo?

Ano. Nyní působíme nejenom v České republice a na Slovensku, ale i v Německu a v Rakousku. Pokaždé, než jsme začali expandovat, tak jsme provedli důkladnou analýzu trhu. Např. proto jsme zavrhli Polsko a Maďarsko. Ale zatím jsou všechny naše eshopy profitabilní.

Byl bys ochoten prozradit nějaká hrubá čísla týkající se tvého byznysu? Např. kolik zákazníků odbavíte denně, měsíčně či za rok?

Nahrubo je to asi takto – roční obrat máme kolem 100 mil. Kč. Měsíčně máme kolem 14tis. objednávek. Ale tato čísla nepovažuji za to nejdůležitější kritérium. Důležité je, jestli máme spokojené zaměstnance, zákazníky, jestli produkujeme zisk. Pokud se ti podaří tohoto stavu dosáhnout, roste firma sama.

Jak moc velkou roli hraje ve vašem podnikání reklama? Jaká forma reklamy se vám vyplácí a využíváte ji nejčastěji?

V našem podnikání je nejdůležitější si zákazníka udržet. To je výhoda i nevýhoda zároveň. Spokojení zákazníci vrací sami od sebe, jakmile ale člověk usne na vavřínech, zákazník mu to dá rychle pocítit. Proto je třeba se neustále snažit. O typech reklamy moc povídat nechci. Co funguje nebo nefunguje, to je naše vlastní know-how J. (Vlastu jsem pak ještě chvíli přemlouval, ale nepodařilo se mi z něj už vypáčit další informace. A to jsem doufal, že si pak záhy založím eshop s čočkami a Vlastu do měsíce trumfnu jeho vlastními zbraněmi…)

Zahlédl jsem vaši reklamu i na Youtube? Jestli se nepletu, jste zatím jediným prodejcem kontaktních čoček, který se rozhodl to jít zkusit také tam. Čí to byl nápad?

Ano. Už jsme i na Youtube. A nutno podotknou, že tato forma reklamy se nám vyplácí. Udělat promo video byl můj nápad.

Kdo se podílel na tvorbě onoho videa?

Reklamní spot pro nás dělal Petr Šťastný (raist.cz), se kterým spolupracujeme už léta. Dělal pro nás také novou verzi stránek.

Jsi rád, že jste to s Youtube riskli? Vyplatilo se vám to?

Určitě tohoto kroku nelituju.

Jaké mate plány do budoucna? Kde bys chtěl vidět Vasecocky.cz za deset let?

Plány do budoucna. Dobrá otázka… fakt velmi dobrá (dík, dalo to práci tuto otázku vymyslet:-)). Já osobně nevidím dále než na 2-3 roky dopředu. Obecně chceme dál upevňovat naši pozici na trzích, na kterých aktuálně působíme, zvětšovat náš podíl na trhu. Dále máme v plánu expanzi na pár dalších trhů. Ale hlavně chci kromě čoček rozjet další podnikání. Ale o tom raději zatím pomlčím. (na Vlastu házím smutný pohled, ale ani ten jej neobměkčil, musíme se tedy nechat překvapit)

Vím, že jsi rozjížděl také Optiscont (síť samoobslužných optik)? Jak se tomuto projektu daří?

Optiscont běží dobře. Je to mladá společnost, která dlouho hledala svůj obchodní model. A zdá se, že se jí to konečně podařilo. Teď každý měsíc roste a za 1-2 roky to bude už firma s pěkným obratem.

Vybavíš si nějaká chybná rozhodnutí, kterých třeba teď lituješ? Něco, co jste třeba měli udělat jinak?

Tak během podnikání udělá člověk hodně chybných rozhodnutí. Důležité je se z nich poučit se a nedělat stejnou chybu 2x. Je zbytečné teď vzpomínat na chyby. Bylo toho fakt hodně. Jeden příklad za všechny – jednu dobu jsme zkoušeli na VaseCocky.cz prodávat vedle čoček i parfémy. Nevyšlo to.

Nemáš už po těch letech pocit, že jste už dosáhli stropu? Že už dále jít nemůžete?

Víš, já si už 1-2 roky říkám, že víc už vyrůst nemůžeme, ale vždycky se ukáže, že jsem byl na omylu. Že bychom v dohledné době dosáhli onoho stropu, kdy bychom už neměli kam růst, to zatím asi nehrozí. Ale ono to ani není tak důležité. Mě hlavně místo růstu obratu zajímá i zajištění hospodárného běhu firmy. Co je platný obrat, když se nevytvoří žádný zisk.

Baví tě stále tento druh podnikání?

Internetové podnikání mě stále hrozně baví – jinak bych to ostatně ani nedělal. Myslím, že to je právě to, co mě žene stále dopředu. Nedělám to pro peníze, ale je to zkrátka můj koníček.

Jak vypadá takový běžný den českého internetového podnikatele s čočkami?

Není nijak neobvyklý. Vstávání kolem 6. hodiny a snídaně. Pak musím vypravit dcerku a odvést ji do školky. Až potom mě čeká cesta do práce. Pak mám 2 hodiny, než vyrazím do posilovny (chodím 3x týdně:-)). Pak oběd. Po obědě zase běžím pracovat a končím někdy kolem 16. – 19. hodiny (podle toho, jestli vyzvedávám dcerku ze školky já nebo má manželka). Když to stíhám, sedneme s dcerkou na kolo a vyrazíme na krátký výlet. Kolem 19. hod. nás pak čeká společná večeře a ve 20 hodin jdu uložit malou do postele. To zabere tak hodinku, než usne J. Pak je na programu bud čtení blogů, knížek nebo 60 minut na Alpitracku (= běžecký pás). Spát chodím mezi 23 a 2 hod. ranní.

Čemu jinému by se věnoval Vlastimil Vávrů, kdyby neměl eshop s čočkami?

Kdybych neměl eshop s čočkami možná bych dál programoval. Ale já jsem vždycky hrozně chtěl mít něco svého. Takže hádám, že bych si založil nějakou jinou firmu s někým jiným.

Tento rozhovor vyšel na Objevit.cz: http://objevit.cz/povidani-s-vlastou-vavru-zakladatelem-eshopu-vasecocky-cz-t15603

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ostatní uživatelé také četli:

Když si sedneme na pohodlnou židli, pociťuje komfort. Nebo snad konfort? Komfort k nám přišel z angličtiny, kde se pohodlí řekne „comfort“. My jsme si toto slovo počeštili tak, že jsme zaměnili „c“ za „k“, jinak výraz zůstal tak, jak byl. Pohodlí spojené nejen s nábytkem tedy označujeme slovem komfort, jakákoliv jiná verze tohoto slova, jako například konfort,...

Je to tu zase. Záludné zdvojení souhlásek „-nn-“. Ale nezoufejte, není to tak složité, jak se na první pohled může zdát. Vysvětlíme si to na příkladech. Správně je pouze každodenní!Abychom si s tímto přídavným jménem hravě poradili, potřebujeme ho rozložit na jednotlivé části, ze kterých vzniklo. Jak to tedy je? Stačí, když identifikujeme základ slova „-den-“,...

Effie je zkratka slova effectiveness a označuje soutěž o nejefektivnější reklamu. Jedná se o jednu z nejprestižnějších soutěží v komunikačním průmyslu. Jak funguje Effie O vítězi rozhoduje 21 porotců ve třech kolech. Porotci posuzují měřitelné výsledky kampaní. Není to samozřejmě o tom, že vítězí ten, kdo investuje do reklamy nejvíce peněz, porota zohledňuje prostředky vynaložené...

Pozor na to, že jste není kdybyste. Obě slova jsou variantami slovesa být, ale nelze je spojit dohromady. Proto vždy píšeme pouze kdybyste nebo pouze jste. Nic mezi tím. Správně je kdybysteČasto se tato varianta může zdát jako nespisovná, ale opak je pravdou. Nic jako kdyby jste proto nepište. Hovoříme o tendenci k tzv. hyperkorektnosti,...

Opět záleží, jaký nástroj budete používat. Protože různé nástroje mohou měřit (sbírat data) zcela jiným způsobem a stejně tak i pak budou zcela logicky jinak interpretovat získaná data. V zásadě existují 3 způsoby, kterými mohou analytické nástroje získávat data: značkování stránek (typickým zástupcem jsou Google Analytics)analýza logů z webového serveru (tento přístup využívá nástroj AWstats)kombinace obou dvou výše...

Sociální sítě jsou jejím druhým domovem. Připravovala komunikační strategie a obsah pro známé brandy jako například Jägermeister, Möbelix, Pivovary Staropramen, Raiffeisenbank a další. Pomáhala s rozjezdem komunikace na sociálních sítích také Straně zelených před volbami v roce 2014 a vedla komunikaci pro eventy jako Špilberk Food Festival, Marketing Festival nebo Vltava Run. Dala by se bez nadsázky...

Flash mob je poměrně mladý fenomén (údajně se první flash mob objevil v roce 2003). Hlavní myšlenkou je, že se prostřednictvím internetu domluví určitá skupinka lidí, která se následně setká na veřejném místě. Kdyby se pouze setkali, tak by na tom nebylo nic zajímavého, proto se setkají a vykonají nějakou neobvyklou činnost a následně se zase...
Načíst dalších 10 článků