Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type
Zkuste vyhledat např.   Gramatika, Čeština, Pravopis

Zdeněk Hejl: Není v lidských silách znát a umět všechno

Hello 2

zdenek-hejl-260x180

Každému se při vyslovení příjmení Hejl vybaví legendární Hlodač. A přesně o Hlodači si dnes povídat nebudete. Náš host má sice stejné příjmení jako náš nejznámější internetový průkopník, ale jeho křestní jméno je Zdeněk. Celým jménem Zdeněk Hejl. Internetový konzultant, markeťák a copywriter v jedné osobě. Zakladatel webu Portiscio.net, na kterém píše primárně o internetovém marketingu. Kromě toho je Zdeněk velmi výřečný, a proto celý rozhovor jsme rozdělili do tří částí.

Zdeňku, já už tě našim čtenářům trochu uvedl. Ale dám ti ještě trochu prostoru, aby ses mohl našim čtenářům představit také ty sám. Napiš prosím něco o sobě. Takové krátké intro. Kde teď působíš, jak ses dostal k tomu, co děláš. Určitě také nezapomeň říct, kolik je ti let, odkud pocházíš a taky něco o rodině.

Zdravím čtenáře magazínu Objevit.cz. Je mi 28 let a pocházím z Uničova (cca 25 km severně od Olomouce). Momentálně žiji s přítelkyní ve Štěpánově u Olomouce a pilně připravujeme svatbu, která proběhne na začátku září.

K internetovému marketingu jsem se dostal na vysoké škole. Studoval jsem informační technologie na VŠE v Praze a přemýšlel jsem, jakým směrem bych se rád ubíral v profesním životě. Bylo několik základních možností, ke kterým náplň studia přímo vybízela: programátor, analytik IS, projektový vedoucí či IT manažer. Vedení lidí či práce v nadnárodní korporaci mě nijak zvlášť nelákaly. S programováním nemám problém (když potřebuji nějaký nepříliš komplikovaný nástroj, tak jsem schopný si ho naprogramovat pro osobní potřebu), ale vidina trávení hodin a hodin nad kódem se mi taky úplně nepozdávala.

Vzhledem k tomu, že mi škola dala poměrně dobré základy z různých ekonomických disciplín (management, marketing, podniková ekonomie, účetnictví, právo či statistika), tak jsem se snažil nějak propojit tyto ekonomické znalosti s IT. A internetový marketing je zrovna jednou z oblastí, kde se dá obou zaměření poměrně dobře využít. Navíc se jednalo o obor, který byl v té době na vzestupu, a viděl jsem v něm perspektivu. Během studia jsem postupně pracoval v několika pražských firmách, kde jsem věnoval právě činnostem okolo internetového marketingu.

Jakmile jsem dostudoval, tak jsem si okamžitě vyřídil živnostenský list a pustil se do podnikání. Již od počátku svého podnikání spolupracuji s brněnskou internetovou agenturou Optimio. Naše spolupráce již trvá více než čtyři roky a bude rozhodně pokračovat i do budoucna.

Zdeňku, pletou si tě občas lidé s tvým jmenovcem Petrem Hejlem? A když už jsme u toho, jaký je tvůj názor na Hlodače?

Když jsem začínal, tak jsem se toho trochu bál, ale naštěstí se mi ani jednou nestalo, že by došlo k nějaké záměně. Vývoj Hlodače nijak nesleduji, takže bych ho nechtěl ani nijak komentovat.

Působíš jako konzultant. Na jakou oblast se hlavně specializuješ, co je ti v tom širém moři zvaném online marketing nejbližší a proč?

Začínal jsem se SEO, PPC reklamou a webovou analytikou. Po čase jsem se přestal výrazněji věnovat PPC, protože jsem již jednoduše neměl čas na to, abych stíhal sledovat všechny novinky a změny, které se v dané oblasti udály. Další oblastí, které jsem se přestal věnovat, byl linkbuilding.

Jakmile jsem poznával stále více a více webů, zjistil jsem, jaké problémy je ve skutečnosti trápí. Ač se to může zdát podivné, spousta webů nemá problém získávat návštěvnost. Mají však problém s danou návštěvností dále pracovat. To mě přivedlo k mé aktuální specializaci / největšímu zájmu – zlepšování použitelnosti a obchodní výkonnosti webů. Provádím expertní analýzy použitelnosti webů, uživatelská testování, navrhuji změny webů, tvořím wireframy a prototypy webů apod. K tomu se stále věnuji optimalizaci pro vyhledávače.

Kvůli Magazínu Portiscio se taky zabývám content marketingem a sociálními sítěmi.

Kdybych měl shrnout, co mě nejvíce baví, a kterým směrem bych chtěl pokračovat do budoucna, tak bych využil popisek ze svého LinkedIn profilu:

„Konzultant internetového marketingu se zaměřením na tvorbu obsahu a obchodní výkonnost webu“

Kde čerpáš inspiraci? Z knih? Z přednášek? Nebo vše zkoušíš takříkajíc na vlastní kůži a experimentuješ a hledáš vlastní cesty?

Knížek mám nakoupeno neuvěřitelné množství, ale ke většině z nich jsem se ještě vůbec ani nedostal :). Informace a inspiraci čerpám průběžně převážně z těchto zdrojů:

  • zahraniční blogy o internetovém marketingu + několik málo českých,
  • záznamy přednášek ze zahraničních konferencí,
  • prezentace na SlideShare.

Když pracuji na konkrétním projektu, tak hledám inspiraci na různých tematicky podobných webech – jak mají navrženou strukturu webu, jak mají řešenou navigaci na webu, jaké informace prezentují u nabízených produktů / služeb, jak pracují s titulky stránek, jak mají navržen nákupní proces apod.

Díky tomu, že mám blog, tak si můžu zkoušet některé věci i na vlastní kůži – především ty, co se týkají tvorby obsahu a sociálních sítí.

Co je podle tebe nejlepší studnice informací pro lidi zabývající se SEO, jaký magazín či web podle tebe musí sledovat social media maniaci a jaké weby bys doporučil sledovat copywriterům?

Nejsem ani social media maniak, ani copywriter, takže těžko radit J. Ale rozhodně existuje pár webů, které bych doporučil číst lidem pohybujícím se v oboru internetového marketingu. Zájemce bych nasměroval do rubriky doporučených blogů, kde je několik článků, ve kterých doporučuji zajímavé informační zdroje.

DSCN1074

Nějakou dobu jsi pracoval pro mediální agentury. Dá se říci, že tam jsi přičuchnul k marketingu? Naučil ses tam vše potřebné? A nebo ses musel vše učit sám po večerech?

Spolupracoval jsem a spolupracuji pouze s jednou agenturou – již zmíněným brněnským Optimiem. Osobně vidím tři základní výhody agentury:

  • můžu spolupracovat s klienty, ke kterým bych se jako freelancer těžko dostával,
  • můžu se více soustředit na ty části internetového marketingu, které mě zajímají,
  • nemusím řešit obchodní a administrativní záležitosti a můžu se soustředit na samotnou práci.

Co se týče toho učení, tak určité věci jsem se samozřejmě v agentuře dozvěděl, ale spoléhám v tomto především sám na sebe. Významný počet hodin týdně věnuji samostudiu a hledání inspirativních ukázek internetového marketingu.

Kdy jsi vlastně začal podnikat? Co tě k tomu přimělo?

Jak už jsem řekl na začátku, tak podnikat jsem začal hned po dokončení vysoké. Nijak výrazně jsem o tom nepřemýšlel – byla to jasná volba. Nechtěl jsem být někde napevno zaměstnán. Spíše mi vyhovovalo, že můžu něco dělat pro toho klienta, pak zase něco jiného pro dalšího klienta.

Pracuješ sám a nebo spolupracuješ třeba s nějakým PPCčkařem, designérem či copywriterem? Jak ti taková spolupráce vyhovuje? Myslíš, že je by měl mít například SEO specialista širší záběr a umět třeba psát články, stejně tak social media manager chápat SEO apod.? A nebo je to podle tebe zbytečné?

Většinou pracuji sám. V rámci svých freelancerských projektů vše řeším sám (od SEO přes PPC po sociální sítě). V rámci agenturních projektů samozřejmě komunikuji i s dalšími členy týmu, protože se často jedná o rozsáhlejší a dlouhodobější projekty.

Myslím si, že jakýkoliv specialista internetového marketingu by měl výborně umět ten svůj podobor a měl by dokázat vidět „big picture“. Tj. SEO specialista nemusí umět psát špičkové prodejní texty, znát všechny možnosti rozšíření PPC reklam nebo vědět jak přidat nové administrátora k Facebook stránce. Měl by ale vědět:

  • kde se může dozvědět potřebné informace,
  • koho může v případě potřeby oslovit se žádostí o pomoc,
  • jak jednotlivé podobory internetového marketingu spolu souvisí, jak se ovlivňují a doplňují.

Sémiotika je nauka o znakových systémech. Někdy se setkáte i se synonymním označení sémiologie, které používal Ferdinand de Saussure a jeho žáci. Sémiotika je rozsáhlá disciplína, která se zabývá znaky, jejich vlastnostmi a vazbami v rámci systému. Přestože to je velice stručná definice, za kterou by nás opravdoví odborníci na sémiotiku nejspíše ukamenovali, pro naše účely...

Vzhledem k tomu, že se jednotlivé podobory stále vyvíjejí, není v lidských silách znát a umět všechno ze všech různých koutů internetového marketingu. Spousta lidí v tomto oboru si ale prošla více různými pozicemi s různými pracovními náplněmi, takže často mají osobní zkušenosti se SEO, linkbuildingem, PPC či sociálními sítěmi a dokáží tyto znalosti a zkušenosti aplikovat i v dalších podoborech internetového marketingu.

Kam se podle tebe bud ubírat SEO a v následujících pět letech? Co vše se podle tebe změní a jaké techniky podle tebe již nebudou fungovat?

Očekávám, že Google bude klást stále větší důraz na sémantičnost webů, tj. bude více pracovat s metadaty, mikroformáty, rich snippets apod., což se bude odrážet i v možnostech vyhledávání a vzhledu a funkčnosti výsledků vyhledávání.

A samozřejmě budou vycházet stále nové pandy a tučňáci a další zvířectvo. Žádné výraznější změny však neočekávám. Respektive je mi to poměrně jedno, protože moje pozornost se zaměřuje, jak jsem již uvedl, spíše na použitelnost webu.

Zastáváš názor, že se dění přesune na sociální sítě a strhne se boj o nadvládu na Facebooku či Twitteru a spousta firem se již tak logicky přestane soustředit primárně na vyhledávač?

Vyhledávače a sociální sítě podle mě mají rozdílnou funkci. I motivace uživatelů k jejich používání je většinou odlišná. Nemyslím si, že by jeden nebo druhý přístup měl v obecné rovině nějak dominovat. U konkrétních firem nebo projektů může být samozřejmě situace odlišná. Když vezmeme v potaz i další formy propagace a komunikace na internetu, tak u některého projektu mohou být stěžejní / výhodnější PPC reklamy, u jiného sociální sítě, u dalšího vyhledávače nebo affiliate marketing.

Jak získávají velké firmy fanoušky na Facebooku? Máš představu? Určitě by mnohé čtenáře zajímalo, jak firmy jako Coca Cola získaly miliony  FB fanoušků.

Velké firmy většinou nemají problém se získáváním fanoušků. Doporučuji přečíst si článek o tom, proč se lidé stávají fanoušky Facebook stránek. Mezi hlavními důvody figurují:

  • chci získat slevy na produkty a služby,
  • chci získat zajímavé informace zdarma,
  • chci projevit podporu dané firmě/brandu/produktu,
  • jsem zákazník dané firmy
  • chci získat informace o dění ve firmě.

Z výše uvedených důvodů jasně vyplývá, že větší pravděpodobnost získat množství fanoušků mají firmy, které jsou všeobecně známé v offline světě a mají dostatek zákazníků. Přece jenom produkty Coca Coly bude znát a kupovat řádově odlišné množství lidí než limonády od nějakého lokálního výrobce. Kolik lidí může reálně zajímat výměna ředitele u lokálního výrobce limonády? Pět … deset? A kolik lidí může zajímat změna CEO u Coca Coly? Pět … deset? Ale tisícovek 🙂

Jaká je podle tebe nejlepší technika na získávání followerů na Twitteru?

Řekl bych, že neexistuje jasný a jednoduchý návod. Někdo získává followery díky svým online aktivitám, jiný díky offline aktivitám. Někdo je získává díky publikování užitečného obsahu, někdo díky zábavnému obsahu, někdo díky kontroverzním názorům, někdo díky tomu, že se zapojuje do diskuzí apod. Každému vyhovuje něco jiného. Každý má také talent na něco jiného.

Já jsem se například vydal cestou publikování odkazů na užitečné články o internetovém marketingu. Funguji jako takový filtr – přečtu spoustu různých článků a na sociální sítě potom dávám jen to, co mi přijde kvalitní a mohlo by pomoci mým followerům. A tak jsem se postupně vyšplhal až ke svým aktuálním téměř 900 followerům.

Kam se podle tebe bude v budoucnu ubírat PPC? Máš nějakou představu, co se změní u tohoto reklamního formátu? Myslíš, že do něj budou postupem času investovat více peněz a nebo naopak také ztratí na důležitosti?

PPC reklamy budou mít stále místo v rámci propagace webu na internetu. Už jen kvůli tomu, že jsou často místně spjaté s dalšími metodami propagace – zobrazují se u výsledků vyhledávání, zobrazují se na sociálních sítích apod. A navíc pro vyhledávače a sociální sítě často tvoří příjmy z PPC reklam významnou část jejich celkových příjmů.

Do budoucna předpokládám, že se budou neustále rozšiřovat možnosti PPC reklamních systémů – nové formáty reklamy, nová umístění reklamy, nové rozšiřující informace u reklam, lepší měření a statistiky využívání reklam apod.

V jakém případě doporučuješ klientům zaměřit se na SEO, kdy na PPC? Využíváš PPC reklamu na Facebooku? Jaké je její (ne)úspěšnost a proč tomu tak je?

Nikdy dopředu nezavrhuji ani jednu variantu. Díky svým odlišnostem se mohou dobře doplňovat. PPC reklamy lze velmi rychle spustit, upravovat a vidět okamžité výsledky. To se SEO nejde. SEO zase může poskytovat výhody v delším časovém horizontu. Jedná se o dvě různé varianty propagace, které se vzájemně nevylučují.

PPC reklamu na Facebooku využívám někdy pro získávání fanoušků pro Facebook stránku Magazínu Portiscio a někdy pro propagaci konkrétních článků. Aktuálně nijak podrobně nevyhodnocuji přesné statistiky, protože do toho neinvestuji žádné enormní částky peněz.

Obecně, úspěšnost PPC kampaní na Facebooku bude záviset na třech faktorech:

  • jestli je moje cílová skupina vůbec na Facebooku,
  • jestli umím vytvořit poutavou reklamu,
  • jestli umím dobře zacílit a nastavit reklamní kampaně.

Kolik klientů spadá do tvého portfolia? Respektive, kolik jich podle tebe dokáže jeden markeťák obsloužit, aby klientům mohl věnovat dostatek času?

To lze těžko odhadnout. Výrazně záleží na rozsahu prací pro konkrétního klienta. Existují klienti, kteří by dokázali zabrat celý měsíční časový fond. A pak jsou tu klienti s malými jednorázovými zakázkami nebo několikahodinovými průběžnými měsíčními pracemi. Nedá se to nijak zprůměrovat. Závisí to také na charakteru zakázky.

Vezmi si, že pro jednoho klienta děláš daný měsíc návrh nového webu a zabere to 50 hodin a pro druhého děláš nastavení Google Analytics, což ti zabere čas v řádu jednotek hodin. Klientů prvního typu můžu mít maximálně tak dva tři do měsíce. Klientů druhého typu třeba dvacet.

Co říkáš na to, že se u nás vyrojily v poslední době zejména díky Webtrhu desítky konzultantů, SEO specialistů, copywriterů a PPCéčkařů, kteří sotva včera dočetli nějakou chytrou knihu a hned by chtěli své služby nabízet někomu za peníze? Je to podle tebe dobře a nebo špatně? Jakou cestu by podle tebe měli tito novodobí markeťáci zvolit, aby se z nich stali později skuteční profesionálové?

Co si budeme nalhávat – každý nějak začínal. Nikdo na začátku neměl dokonalé informace o všem. Něco se dá načíst z knížek, něco se však dá získat až praxí nebo dlouhodobějším studiem.

Takže nebráním se tomu, aby to zkoušeli další a další zájemci. Buď budou kvalitní nebo dostatečně obchodně zdatní a dokáží své služby opakovaně prodávat, nebo to nezvládnou a zmizí z trhu.

Aby se z nich stali zkušení profesionálové, tak se danému oboru musí plně věnovat. Myslím si, že se nedá uspět jen tak, že si odbouchám osm hodin v práci a dál už mě to nezajímá. Je potřeba tomu věnovat něco navíc, protože internetový marketing se poměrně rychle vyvíjí, a kdo se průběžně nevzdělává, tak je za chvíli na druhé koleji. A určitě pomůže rozjetí nějakého vlastního projektu – např. blogu nebo eshopu. Když si člověk může vyzkoušet určité věci na vlastní kůži, tak je to neocenitelné.

Považuješ sám sebe za profesionála?

Pracuji v oboru, mám určitou praxi a beru za to peníze. Takže podle definice profesionality profesionál jsem J.

Když by ses musel rozhodnout, odevzdal bys raději poloviční práci, ale v termínu a nebo spíše razíš heslo raději později, ale kvalitně? A jak jsi na tom vlastně s termíny? Spousta freelancerů má s plněním termínů problém… 🙂

Teď si na to kápl. Tohle dilema čas od času řeším. Ale vzhledem k tomu, že jsem poměrně perfekcionista, co se týče výstupů mé vlastní práce, tak bych si nikdy nedovolil odevzdat polovičatý výstup. Ne vždy se to ale slučuje s předchozími odhady pracnostiJ Nikdy se ale nejedná o žádná výraznější zpoždění – jako že bych řekl, že výstup bude hotový 1. září a odevzdával 5. října. Spíše jde o den nebo dva, což ze zkušenosti v důsledku nikdy nijak vážně neohrozí žádný projekt.

Ale i tak je mým předsevzetím do budoucna naučit se lépe a přesněji odhadovat dobu trvání jednotlivých činností.

Kam bys zařadil sám sebe na internetové scéně? Považuješ se za špičku ve svém oboru, lepší průměr a nebo jsi k sobě spíše kritický a zařadil bys sám sebe spíše na chvost marketingového řetězce?

Vzhledem k tomu, že jsi mě oslovil s žádostí o rozhovor, tak asi budu výrazná kapacita v oboru a ne jenom nějaký obyčejný pěšákJ

Ale teď vážně. Hodnotit sám sebe je vždycky poměrně ošemetná záležitost.

Nepovažuji se za naprostou špičku v oboru internetového marketingu. K tomu mi například rozhodně chybí nějaká veřejná vystoupení – konference, školení apod. Ale na druhou stranu si myslím, že zas nejsem úplně neznámou osobou v tomto oboru. Takže podle tvého dělení bych se zařadil do kategorie „lepší průměr“.

Co říkáš na to, že nové internetové agentury rostou jako houby po dešti? Zatím to totiž vypadá, že každý, kdo nic neumí, tak jde zakládat novou mediální či internetovou agenturu.

Asi bych to tak kategoricky netvrdil, že „kdo nic neumí, tak si založí agenturu“. Dokáži si ale představit důvody k tomu, proč si některý začínající podnikatel v tomto oboru založí agenturu, než aby podnikal pod svým jménem. Ne každému se totiž chce dávat všanc své jméno, zvlášť pokud si v oboru není ještě jistý v kramflecích. Navíc si určitě myslí, že když půjde někde vyjednávat s klientem, že klient se bude jinak chovat k freelancerovi a jinak k zástupci internetové agentury, a že jako agentura dokáže z klienta dostat více peněz.

250615_470542949661815_284390850_n

Spousta markeťáků se stala známými až poté, co napsali nějakou chytrou knihu. I když jejich publikace nebyla třeba dokonalá a v mnoha případech se jednalo jen o poskládané střípky ze zahraničních fór, spousta lidí je díky tomu považuje za marketingové guru, i když kromě napsání knih nic zvláštního v byznyse nedokázali. Máš podobný pocit?

Naštěstí je mi poměrně jedno, jestli někdo někoho považuje za guru nebo ne. O lidech si snažím vždy udělat názor sám. A nějaká kniha pofidérního rázu určitě nezvedne autorovu prestiž v mých očích.

Rozhodně někteří lidé, kteří jsou obecně považováni za celebrity internetového marketingu, lépe zvládají osobní branding než samotnou odbornou část. Ale tak je to ve všech odvětvích – kdo chce být na vrcholu, tak se musí umět prodat (a to nemyslím nijak hanlivě).

Plánuješ také vydat nějakou svou knihu?

V nejbližší době rozhodně ne.

Jakou knihu či knihy bys doporučil čtenářům, kteří se zajímají o online marketing?

Jak už jsem říkal – knih mám pořízených hodně, ale ke čtení se moc nedostanu. Takže bohužel nemůžu nic doporučit.

Jaký máš názor na velké internetové agentury typu Ataxo či H1? Jsou podle tebe pro český trh přínosem a nebo trh spíše degradují? Jaký máš na ně názor?

Nebylo by ode mě profesionální hodnotit konkurenční agentury. Rozhodně mají svoje místo na trhu. Stejně tak jako freelanceři. Představují dva extrémy trhy. Každý si najde svého klienta. Velké agentury jsou schopné nabídnout klientovi kompletní servis internetového marketingu od SEO přes zbožové srovnávače a sociální sítě až po uživatelské testování či návrh kompletního redesignu webu. Freelancer může být naopak levnější a výrazně flexibilnější než velká agentura.

Spousta schopných lidí tyto agentury záhy opustí a jedou pak na vlastní triko. Proč si myslíš, že se agentury nesnaží tyto tahouny udržet? Za všechny mohu jmenovat Honzu Tichého, Větrovku, zakladatele Vaška Štrupla, Martin Snížek a mnohé jiné…

Určitě se ze začátku snaží je udržet, přemluvit aby zůstali. Nemá ale smysl někoho vyloženě nutit, aby zůstal. To by neprospělo ani jedné straně. Ve většině případů se tito lidé podíleli na startu nebo rozvoji firmy, něco jí obětovali a nebylo by fér jim bránit v jejich dalších plánech.

Jaký je tvůj názor na Radka Karbana a SEO Expert?

Nijak blíže neznám ani jej ani danou firmu, proto se k této otázce nebudu vyjadřovat.

Kolik tvých klientů je z ČR, SK a kolik pochází ze zahraničí?

Naprostá většina klientů je z ČR a SR.

Zaměřuješ se na jednotlivce (podnikatele) a nebo spíše cílíš na firmy? Kdo byl tvůj největší klient? A o kolik dokázal navýšit tvé příjmy, obrat?

V rámci svých freelancerských projektů se zaměřuji aktuálně spíše na živnostníky, menší firmy a eshopy. V rámci agenturních projektů se naopak zaměřujeme na středně velké a velké firmy. Některé naše klienty je možné najít na stránkách Optimio.cz

Postihla tě někdy prokrastinační choroba :)? Jak vlastně sám sebe motivuješ, abys ráno vstal a začal pracovat, i když tě do zadnice nekope žádný zaměstnavatel?

Na semináře o prokrastinaci by si mě mohli brát jako modelovou osobu. V prokrastinaci jsem fakt dobrej :).

Nijak se mi nedaří se motivovat, abych ráno vstal. Proto vstávám většinou až před polednem. Nekope mě do zadku sice nikdo osobně, ale termíny jsou termíny a nějak se dodržovat musí.

Pracuješ z domu a nebo jezdíš do kanceláře za klienty?

Pracuji téměř výhradně z domu. Jen sem tam vyrážím na nějaké schůzky.

Považuješ se za sociálního člověka a nebo jsi spíše asociál :)?

Jsem rozhodně spíše asociální. Jsem sice velice rád s lidmi, které znám, ale nemám žádnou výraznou potřebu bavit se s cizími, neznámými lidmi. Proto mě nelákají akce typu Barcamp apod. Na konference a podobné akce jezdím pouze kvůli programu a ne kvůli „networkování“. Což také bohužel znamená, že naprostá většina konferencí v ČR pro mě nemá smysl. Ale rozhodně se těším na Marketing Festival – to bude akce vhodná pro mě.

Jsou podle tebe čeští internetoví konzultanti finančně nedocenění? Myslíš, že nejsou adekvátně ohodnoceni? Pokud ano, proč tomu tak podle tebe je? Jak to podle tebe vypadá v zahraničí? Je tam podle tebe situace stejná?

Na to bych odpověděl, že každý je ohodnocen podle toho, co umí, jak je známý, o kolik si dokáže říct a jak si to dokáže obhájit. Jsou na trhu konzultanti, kteří pracují za 150 Kč na hodinu a jsou i takoví, kteří si za hodinu vydělají 2 500 Kč. Takže rozhodně se dá internetovým marketingem uživit.

Jaká je situace v zahraničí, jsem nezkoumal. Navíc výdělky by bylo nutné porovnávat vůči nákladům, které jsou v zahraničí, a do toho už bych se vůbec nepouštěl.

Určitě jsi dělal i pro nějakého zahraničního klienta. Platí lépe? Jaká je platební morálka zahraničních firem? V čem se od těch českých firem podstatně liší?

Spolupracoval jsem se dvěma zahraničními klienty. Z tohoto malého vzorku se dá těžko něco obecnějšího usuzovat. Neřekl bych ale, že se zahraniční klienti nějak podstatně liší od těch českých. Nikdo nedá nikomu nic zadarmo. Všichni klienti chtějí odpovídající protihodnotu za svoje peníze.

Vyskytuješ se také na Webtrhu. Podařilo se ti díky Webtrhu získat také nějaké hodně dobré zakázky a nebo stejně jako ostatní se domníváš, že zde je prostě jen samý odpad, samé podhodnocené zakázky, klienti, kteří nehledí na kvalitu odvedené práce, ale jen a pouze na cenu.

Na Webtrhu jsem rozjednal odhadem tak pět až deset potenciálních zakázek. Naprostá většina z nich se však nikdy nerealizovala. Většinou to skončilo po prvním či druhém mejlu, kdy jsem nastínil svoji představu o projektu, co je potřeba udělat, jak by se na tom měl podílet klient a kolik by ho to stálo.

Souhlasím s tím, že většina klientů tam jde čistě jen po ceně. Je to vidět i v poptávkách. Poptávající by chtěl kdovíco s tím, že má maximální rozpočet 2 000 Kč apod. Nakonec se mu někdo i za ty peníze ozve, odvede podprůměrnou práci v rámci rozpočtu a poptávající se utvrdí v tom, že na Webtrhu jsou neschopní pracovníci. Je to takový začarovaný kruh.

Proč si myslíš, že právě na Webtrhu se vyskytuje taková sorta klientů, která se tam vyskytuje? Co to podle tebe způsobilo?

Vyskytuje se tam spousta poptávajících, kteří nemají zkušenosti s internetovým marketingem. Pak se tam vyskytuje i spousta začátečníků z nabídkové strany spektra. To dohromady nemůže nikdy dělat dobrotu. Jsou tam samozřejmě i známější odborníci, ale ti se zaměřují spíše na komunikaci v diskuzích.

Spousta začátečníků z obou stran se na Webtrhu vyskytuje proto, že se jedná o nejznámější a jedinou poměrně aktivní komunitu lidí, kteří se motají okolo webu.

Významnější klienti si dokáží najít vhodného dodavatele / konzultanta sami, nepotřebují zprostředkovatele ve formě komunitního webu. A významnější konzultanti a agentury mají také své způsoby, jak se dostat k zajímavým klientům. Proto na Webtrh zbývá ten průměr a podprůměr jak ze strany poptávky, tak nabídky.

Koho ze svých konkurentů nejvíce uznáváš a vypíchl bys jeho práci nade všechny ostatní?

Pokud se budeme bavit o agenturách, tak tam je mi asi nejvíc sympatická agentura RobertNemec.com. Ačkoliv se nejedná o žádnou gigantickou agenturu se stovkami zaměstnanců, tak poměrně často publikují různé články, jsou aktivní na sociálních sítích a prezentují na různých konferencích.

Pokud bych měl vyzdvihnout jednoho freelancera, tak by to byl Honza Kvasnička. Věnuje se mně blízkému tématu použitelnosti webů, publikuje zajímavé články na svém blogu a je aktivní na různých komunitních akcích.

Kdybys mohl věnovat jednoho klienta, kterého si nejvíce vážíš a s kterých máte ty nejlepší vztahy, kdo by to byl?

Byla by to společnost eWay System, která vytváří aplikaci eWay-CRM, což je informační systém, který je integrován přímo do prostředí MS Outlook. Spolupracuji s nimi průběžně již několik let.

Kolik si takový konzultant měsíčně vydělá?

Jak už jsem zmínil – záleží na tom, kolik toho umí a jak to umí prodat. Záleží také na tom, jestli pracuje v agentuře nebo je freelancer.

Znám konzultanty, co si vydělají 20 000 měsíčně, a znám taky konzultanty, kteří si vydělají 50 000 měsíčně. Já osobně si vydělám něco mezi těmito dvěma číslyJ

Spousta živnostníků poté, co dlouhá léta pracují pro klienty, se pak chce osamostatnit a začít vyvíjet vlastní projekty. Zkrátka je nebaví neustále dělat pro někoho. Je to i tvůj cíl? Plánuješ také nějaký velký projekt, který z tebe udělá milionáře :)?

Není to vyloženě můj cíl. Nechtěl bych seknout s prací konzultanta a věnovat se jen nějakému vlastnímu projektu. Nebráním se ale vytvoření nějakého menšího projektu při stávající práci.

Osobně nemám problém s tím, že by mě nebavilo pracovat pro klienty. Práce pro klienty je dobrá v tom, že člověk pozná spoustu různých oborů, spoustu různých webů, řeší různé problémy, komunikuje s různými typy lidí.

U vlastního projektu je zase výhoda v tom, že když chci změnit titulek na pár stránkách, tak to prostě udělám. Když budu chtít změnit hlavičku stránky, tak to udělám. Když se rozhodnu přidat tlačítka pro sdílení na sociálních sítích, tak to během pár minut udělám. Když budu chtít změnit barvu tlačítka, tak to opět během chvilky udělám. Nemusím nikomu vysvětlovat jak to udělat, proč to dělat, jaké jsou výhody a nevýhody daného řešení nebo přemýšlet jak to všechno nacenit apod.

DSCN1072

Přednášíš někde pro někoho?

Nikde pravidelně nepřednáším. Zatím jsem absolvoval jenom dvě veřejná vystoupení. Tím prvním byla prezentace Začínáme s firemním blogem na Internet Session Brno. Tím druhým byla přednáška Webová analytika s využitím nástroje Clicky, kterou jsem měl jako hostující řečník v rámci Semináře webdesignu na Fakultě informatiky na Masarykově univerzitě v Brně.

A kdo ti vlastně dělal fotku, co máš na svém LinkedIn profilu? Je docela zdařilá :). Kolik stála?

Ani jedno ti bohužel nepovím. Ne že bych nechtěl, ale protože to nevím 🙂 Fotka pochází z focení, které jsem absolvoval společně s kolegy z Optimia.

Spoléháš se pouze na platby od klientů a nebo se snažíš budovat také nějaké další zdroje příjmů? Pokud ano, jaký projekt ti zatím generuje největší zisky?

Zatím se nijak aktivně nesnažím budovat vedlejší zdroje příjmů. Ale věřím, že přijde čas, kdy se k tomu odhodlám.

Vlastníš magazín Portiscio.net. Proč jsi jej založil? Píšeš si vše sám? Pokud ano, proč si raději někoho nenajmeš či nevyškolíš? Kolik lidí zavítá na tento web za měsíc? Generuje ti web nějaké zisky?

Začal jsem blogovat o internetovém marketingu již na konci roku 2008. Tenkrát jsem využíval platformu Blogger, která byla v té době pro mě nejsnadněji použitelná. Po čase mi Blogger přestal vyhovovat a přesunul jsem web na Posterous, který mě uchvátil jednoduchostí vytváření článků a možnostmi pohodlného sdílení článků na sociální sítě. Uplynulo pár měsíců a já jsem zjistil, že chci mít blog více pod kontrolou a více se mu věnovat. Tak jsem provedl druhý transfer blogu – tentokrát na vlastní doménu a s WordPressem pod kapotou. Magazín Portiscio začal oficiálně existovat na začátku listopadu 2010.

Smyslem Portiscia je prezentovat zajímavé a užitečné informace týkající se internetu a internetového marketingu ve formě, která bude snadno pochopitelná i pro čtenáře, kteří nemají velké zkušenosti s internetem. Podle ohlasů některých čtenářů se mi to daří – oceňují dostatek obrázků i snadno srozumitelný text. Navíc je vlastní blog i určitou formou osobního brandingu. Podařilo se mi díky němu také získat několik zakázek.

Články píši všechny sám (kromě jednoho hostovaného článku o Honzy Onesorka). Vzhledem k tomu, že blog není primárně zamýšlen jako výdělečný projekt, nemám důvod ani prostředky na to, abych najímal nebo zaškolovat další autory. A tak to také v nejbližší budoucnosti zůstane – bude se jednat převážně o osobní projekt. Možná přibydou nějaké články v rámci guestbloggingu.

Blog navštíví ve slabších měsících okolo 6 500 návštěvníků, v těch nejsilnějších nad 10 000 návštěvníků.

Zkoušel jsem web monetizovat několika způsoby – Google AdSense, affiliate programy – ale výdělek maximálně pokryl provozní náklady. Nedávno se mi podařilo trochu výrazněji monetizovat web díky společnosti Besteto, které jsem poskytl reklamní banner na webu.

Máš rodinu, děti, psa, kočku :)? Kolik času s nimi trávíš?

Zvířectvo nemám. Děti zatím taky ne. Žiji s přítelkyní a jak jsem zmínil už na začátku, tak se budeme v září brát.

Kolik času trávíš prací?

To nedokáži odhadnout. Většinu dne trávím u počítače. Zahrnuje to práci pro klienty, práci s blogem, vzdělávání se, čtení článků, publikování na sociálních sítích, sledování sportovních utkání nebo filmů atd. Nijak výrazně nerozlišuji, co z toho je práce a co už je zábava.

U čeho se nejlépe odreaguješ?

U sledování filmů nebo sportovních utkání – a to jak na počítači, tak na místním fotbalovém stadionu ve Štěpánově.

A poslední dotaz, co bys vzkázal lidem, co se chtějí vydat na dráhu marketingového konzultanta?

Ať si vyberou jeden z podoborů internetového marketingu a tomu se důkladně věnují – čtou knížky a články, sledují prezentace a konference, hledají zajímavé inspirace na webu, píší blog, jsou aktivní na sociálních sítích. Čas, úsilí a peníze do toho investované se brzy vrátí.

Tak and that is all folks! Rozhovor je u konce. Zdeňku, děkuji, že jsi zvládl odpovědět na všechny otázky. Bylo jich docela hodně :). Já ti za mě i za naše čtenáře popřeju, ať se ti daří nejenom v podnikání a taky hlavně doufáme, že budeš náš web pravidelně číst :).

A já jsem rád, že jsi vymyslel takové zvídavé otázky. A že jich bylo hodně. Zabralo mi celý večer se jimi prokousat. Přeji magazínu Objevit, ať má spoustu věrných čtenářů a fanoušků.

P.S. Kdybyste se mě, drazí čtenáři, chtěli ještě na něco zeptat, můžete mi položit otázku prostřednictvím služby Ask.fm. Mějte se.

Zdroj: http://objevit.cz/zdenek-hejl-neni-v-lidskych-silach-znat-a-umet-vsechno-13-t34966

  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Článek ”Zdeněk Hejl: Není v lidských silách znát a umět všechno” má již 2 komentářů

  1. Martin10:40 dne 11.6. 2014 napsal/a

    Veelmi dlouhý rozhovor, ale zato velmi zajímavý, díky, početl jsem si.

    1. Krcmic12:02 dne 11.6. 2014 napsal/a

      Prosim, nerad bych z tohoto webu udelal link farmu. Nemam problem, kdyz si nekdo v ramci komentare vlozi promo link na svuj web, ale nerad bych zde videl tisice komentaru ve stylu: Super! Perfektni clanek! Apod.

      Ostatni si reklamu plati, pokud chcete reklamu na tomto webu, tak si za ni prosim zaplatte a nebo sem podobne veci nedavejte (a nebo si ten odkaz snazte zaslouzit tim, ze napisete prinosny komentar). Dekuji.

Ostatní uživatelé také četli:

Spousta lidem dělá tento pojem problém. Nicméně na tom není nic extra složitého. V češtině rozlišujeme dva slovesné rody – činný a trpný. Jak je ale od sebe můžeme odlišit a rozeznat? Rozdíl je totiž v tom, zda  podmět danou činnost vykonává, nebo je tou činností (případně dějem) pouze zasažen. Důležité je tedy uvědomit si, zda je podmět dané věty aktivní,...

Každý asi tak trochu tuší, co slovo prototyp znamená. Ale víte to přesně? A víte správný pravopis? Pokud jste si odpověděli ano, pak asi nemá smysl číst dál. Pro ostatní tu máme vysvětlení. Pravopisně správně je pouze prototyp. Pro lepší pochopení je dobré si slovo rozložit. Výraz prototyp se skládá z předpony „proto-“ a slova typ....

Mužské jméno Miroslav či Mirek je slovanského původu. Moderně je vykládáno pouze jako mírumilovný, proslavený mírem. Jeho původní význam byl spíše oslavovatel světa, narozený k oslavě světa, ze staročeského slav a mír. Ve staročeštině slovo znamenalo svět i absenci války, v moderní češtině pouze absenci války. Má také mnoho domáckých a zdrobnělých podob: Míra, Mirda,...

Ženské jméno Nora je arabského původu. Jedná se o zkráceninu jména Eleonora. Kdy slaví Nora svátek?Nora slaví, podle českého občanského kalendáře, svátek 8. července (8.7.).Domácí podoby jména NoraNorinka,Noruška,Norka.Nora a statistikaKolik žije v ČR NorK 8. 7. 2022 žije v České republice 604 lidí se jménem Nora.Oblíbenost jména NoraJméno je 496. nejoblíbenějším českým ženským jménem.Průměrný věk...

Univerzita je jednoslovné označení samosprávné vysoké školy, která poskytuje nejvyšší stupeň vzdělání v rozmanitých oborech. Slovo univerzita pochází z latinského universitas (= všeobecnost, společenství, kolegium), proto někdy dochází k chybnému zápisu. Podoba universita je příznaková. To znamená, že ji můžete použít jen ve specifických textech. Například v historických a odborných textech. V současném jazyce se běžně používá varianta univerzita,...

Velký pátek je v křesťanském kalendáři šestým dnem Svatého týdne a prvním dnem Velikonočního tridua. V České republice je od roku 2016 státním svátkem. Na Velký pátek byl podle křesťanské tradice ukřižován Ježíš Kristus. Kdy je Velký pátek? Velký pátek následuje Zelený čtvrtek. Je šestým dnem velikonočního Svatého týdne a druhým dnem Velikonočního tridua. Rok...

Mnohokrát jsem se zamýšlel už v životě nad tím, proč nás nevěra toho druhého tak bolí. Asi poprvé se zde pouštím do nějakého filozofického článku, který neschvaluje a také neodsuzuje jednu či druhou stranu. Neříká, co je správné a co není. Protože to sám nejsem schopen posoudit. A myslím, že ani nikdo jiný. Každý z nás je...

Mezinárodní den ptactva Na první dubnový den nepřipadá jenom tradiční žertování v podobě aprílových vtípků, ale také Mezinárodní den ptactva. Právě v období začátku jara velké množství ptáků migruje z teplých krajin zpět do oblastí mírného podnebního pásu. Kdy se Mezinárodní den ptactva slaví?Mezinárodní den ptactva se slaví každoročně 1. dubna (1.4.).Vyhlášení Mezinárodního dne ptactva1. dubna 1906 byla...

Velociped, jízdní kolo, nebo také bicykl. Všechny výrazy označují ekologický dopravní prostředek, díky kterému se člověk s trochou námahy může poměrně snadno přemístit z bodu A do bodu B. Pravopisně správně je bicykl! Slovo bicykl nemá původ v českém jazyce, proto má pro nás, rodilé Čechy, trochu specifickou podobu. Ale nemusíte se ničeho bát. Výraz bicykl se skloňuje...

Máte sedavé zaměstnání? Pak byste pravděpodobně měli znát důsledky a rizika, která přináší. Přesně na to se podíváme. A taky si řekneme, co s tím v dnešní době sedavých zaměstnání vůbec jde udělat. 🙂 Jaké následky sedavá práce přinášíBolesti zadLidské tělo je stvořeno k tomu, aby se hýbalo. A pohyb nám zajišťují svaly. Tyto svaly...
Načíst dalších 10 článků